Versie IX

Gisteren kwam de nieuwste versie van Opera uit, nummer 9 punt nul nul. Opera draait op mijn computer sinds ik versie 7 uit 2003 toevallig ergens tegenkwam. Ik wil niemand op de tenen trappen, maar in sommige opzichten is Opera stukken beter dan FireFox. Om de een of andere onverklaarbare reden loopt mijn FireFox telkens vast na een aantal minuten. (Misschien die tientallen superhandige maar o-zo zware extenties die ik maar niet wil verwijderen?) Daarom gebruik ik eigenlijk vooral Opera om te surfen.

Over die nieuwste versie dus. De download was net iets meer dan 6MB, maar dit ging vlot met de ingebouwde downloader. Na de installatie zag alles er nog steeds erg vertrouwd uit. Broer was de eerste die opmerkte dat je nu previews te zien krijgt wanneer je met de muis over een tab zweeft. Leuk. FireFox kan dat ook, maar dan moet je wel even die extentie zoeken.

Daarnaast blijkt versie negen nu ook over widgets te beschikken. Je weet wel, van die kleine maar handige programmaatjes. Favoriet voor het ogenblik is Goal '06 waarmee je altijd de laatste resultaten van het WK voetbal in Duitsland krijgt. Toen ik daarnet even een programma afhaalde bij de softwareboer merkte ik ook nog dat deze nieuwste update zelf Torrents kan downloaden. Beetje primitief, maar het werkt dus wel.

Een heel aantal leuke, nieuwe mogelijkheden dus. Zelf eens proberen? Opera punt com. Versie negen is overigens opgedragen aan Geir Ivarsøy, recent overleden mede-oprichter van het in Oslo gevestigde bedrijf.

Google+ Badge