Woordgebruik

Gelukkig heeft een vriendelijke dame mij nog tijdig gewekt want anders zat ik nu in Lille (Frankrijk) ... In het licht van mijn vorige post kwam ik op het idee om een korte analyse te maken van het woordgebruik van beide kandidaten, in de hoop opmerkelijke verschillen tegen te komen. Het is niet mijn bedoeling om hieruit een grote, allesbepalende conclusie te trekken maar eerder iets om over na te denken. Bron voor deze analyse is een transcriptie van het debat dat ik op de website van CNN heb teruggevonden (deel 1, deel 2, deel 3.

Analyse van het woordgebruik



Resultaten

Bush schenkt duidelijk meer aandacht aan Saddam Hussein (13) dan aan Osama bin-Laden (2). Over Irak hebben beide kandidate het allebei geregeld (15), maar Kerry schijnt Afganistan dan weer wat te vergeten (2). Allebei hebben ze het vaak over oorlog (B:9, K:10), Bush legt ook grote nadruk op terreur (16). Tenslotte zien we dat vrede vooral bij Kerry voorkomt (6, B:1) terwijl Bush het als enige heeft over vrijheid (5).

Update 18:45u: Blijkbaar zijn ze hier (QT mov) op hetzelfde idee gekomen, op een iets vrijere manier.
Een reactie posten

Google+ Badge