Afspraak: Zeeland

Na ocharme twee-en-een-half uur slaap met nog steeds pijnlijke ogen uit bed gerold om me te wassen en klaar te maken om naar de bakker te gaan. Via een telefoontje op de gsm kwam ik er achter dat pa en ma reeds voor de deur stonden: "Kijk eens uit uw raam!"
Samen met mama dan maar naar de bakker. Koud dat het buiten was! Brrrrr. Op het gemakje eten op kot want we hadden nog drie (3!) uur om in Middelburg te raken. Rond kwart voor tien gingen we er vandoor.

De weg was eigenlijk helemaal niet zo moeilijk te vinden: eerst naar Dampoort, dan de zeehaven en het kanaal volgen over Zelzate naar Terneuzen. In Terneuzen eerst linksaf en daarna rechtsaf en we waren al aan de tunnel. Je kon over het topje van de dijk nog net een boot zien voorbijvaren. En wij zouden daar dadelijk onderdoor rijden :)

Die tunnel, mensenlief, dat is echt wel dikke pret! Wanneer je daar zo met de auto binnenrijdt is het precies of je met de achtbaan naar beneden stort: tegen 100 km/u een zwart gat induiken dat maar naar beneden en beneden blijft gaan. Geen idee hoe diep we zaten, maar het zal toch wel een heel eind zijn geweest... en opeens was het terug plat. Ik had eigenlijk verwacht dat we nogal snel aan de overkant zouden zijn maar het duurde toch nog redelijk lang. En toen we er dan toch nog uit raakten en het daglicht binnenreden was de rit niet lang meer.

Middelburg was al gauw in zicht en we gingen op zoek naar een parkeerplaatsje in de buurt van het archief. Dat vonden we uiteindelijk in de Sportlaan. Beetje wandelen en we waren in het archief. Er was nog geen kat te zien. Eigenlijk best wel normaal, aangezien we een uur te vroeg in het archief waren. Nog eventjes met paps en mams door de stad gekuierd, het was mooi weer en nog niet zo heel druk. Onderweg kwam er een groepje jongeren met een vragenlijst op me toegestapt. Deze Belgische scholiertjes dachten dat ze bij mij de oplossing van hun vragen zouden krijgen maar ze kwamen erg bedrogen uit. "Oh, ge zijt ook ne Belg.." Haha, die gezichten ;)

Rond een uur of elf verliet ik de oudjes om mij bij mijn klasgenootjes te gaan voegen. Er bleken er al twee daar te zijn. Ik kende die meiden al, dus dat viel nog wel mee. We gingen in een zaaltje zitten om met dr. Parmentier (UGent), Albert Meier (archief) en Ivo nogiets (ook archief) een beetje de mogelijkheden van iedere thesis te bespreken. Best wel interessant allemaal, ook wat er over de andere thesissen werd verteld. Daarna zijn we nog even in de kelder naar een archiefstuk gaan kijken, om een idee te krijgen van waar we mee zouden werken. Onderweg naar de kelder was echt cool: er waren van die grote dikke kluis-deuren met daarachter dubbele glazen schuifdeuren om de schadelijke deeltjes buiten te houden en zo de archiefstukken beter te conserveren.

Middag. Stijn had honger en de oudjes wachtten in de cafetaria waar de zon lekker scheen en het warm was. Nog een koek en een pistolet gegeten, aan de automaat verse chocolademelk gehaald en wat verhaald.

Namiddag -oudjes waren weer de stad ingetrokken- werden we een beetje losgelaten in het archief, allé, toch in de werkzaal annex bibliotheek. Ik heb al een korte bibliografie gemaakt van de literatuur die er in de rekken zat. Wanneer ik morgen mijn steekkaarten heb gekocht kan ik al een fiche-bak maken, da's erg makkelijk om mee te werken (cf. "Algemene Inleiding tot de Oudste Tijden" van tweede kan). Drie pagina's met literatuur is toch geen slecht begin. En wanneer ik de volgende keer mijn laptop bij heb zal ik wel aan de archiefstukken beginnen.

Kwart over vier nog even een kort vergaderingkje waarna de 'groep' ontbondt en ik met de oudjes terug naar de auto tsjokte. Terug naar Gent, eten en slapen! Ik was echt moe en mijn ogen deden al de hele dag pijn. Geen idee hoe dat komt :/

Tijdens de terugrit heb ik wat geslapen. Mama maakte me met een duw wakker toen we aan de rand van Gent kwamen. Ze waren een beetje verloren gereden en wisten -natuurlijk- de weg niet meer. Met een portie intuïtie en geluk kwamen we iets later uit bij enkele gebouwen die ik kende en ietsje later waren we al aan de Heuvelpoort. De oudjes hadden ook honger.

Pa en ma namen mijn was nog mee en trokken terug naar de heimat alwaar ik zondag hun rangen wel zal vervoegen. In mijn tas stak de digitale camera en daarmee wilde ik foto's trekken van Els. Ze is normaalgezien ongelofelijk camerschuw, maar nu bleek ze erg losjes te reageren. Ik móet écht zeggen dat er op vijf minuten zéér mooie kiekjes zijn gemaakt. Dat kom je ook niet elke dag tegen.

Ik heb Elsje daarna nog wat geholpen met haar werk: ze was een tekst aan het overtypen op de computer en ik heb haar dan gedicteerd. Dat ging echt verbazend snel. We waren bijna klaar -nog één paragraaf- toen Ilse (Devylder) en Lisa (Menga) toestuikten. Echt wel toffe meisjes, alleen zie ik ze niet meer zo heel vaak als vroeger.

Nu is het bijna tijd om naar dromenland te gaan. Nog vlug de groetjes aan Janneke Maan en deze dag zit er weer op.
Een reactie plaatsen

Google+ Badge